onsdag 25 augusti 2010

Barnmorskan idag

God morgon!!

Jag har ingen god morgon eftersom jag sovit som en skrutt. Känner mig som att jag har åkt in och ut ur en mangel hela natten. Men det gör inte så mycket eftersom mitt liv inte är så krävande på dagarna. Då ens mest utmanande aktiviteter om dagarna är att resa sig ur soffan och sedan förflytta sin imponerande kroppshydda mellan vardagsrum-kök alternativt vardagsrum-toalett behöver man inte så mycket sömn. De senaste dagarna är det nästan svårt att avgöra om jag varit riktigt vaken eller om jag är halvsovande/halvvaken dygnet runt.

Idag har jag ialla fall redan hunnit med ett besök hos min Barnmorska H. Hon är en riktig barnmorska, sådär man tänker att en barnmorska "ska" vara. Lite mysrund, alltid enormt förstående, omhändertagande, trygg, väldigt lugn men ändå väldigt äppelkinds-käck. Hon var väldigt imponerad av mitt järnvärde som legat på 127 i flera veckor. Även blodtryck och blodsockervärde ligger perfekt. Magkurvan ökar också fint även om SF måttet "bara" ökat med 1 cm från förra besöket, till 37. Magen växer ju också i sidled nu så det går inte mäta på den kurvan. Magkurvan har ialla fall legat lååångt över den normala under hela graviditeten, vilket naturligtvis är självklart då det är dubbel uppsättning bebis därinne.
Att lyssna på hjärtljuden är lika magiskt varje gång, de tycker dock inte om ljudet från dopplern utan blir ganska vilda båda två då hon försöker lyssna på dem. Båda två har ca 140 i hjärtljud vilket också är bra då bebisar i magen normalt har en puls på mellan 110-160.

Hon hade också fått svar från min urinodling vilket visade att jag inte alls har några bakterier i urinen. H trodde absolut att min magsmärta i måndags var förvärkar. Så nu har hon ordinerat mer vila för att undvika att provocera fram mer värkar eller riktiga förlossningsvärkar. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna vila ÄNNU mer äv vad jag gör nu. Då får jag skaffa någon sorts lift som kan köra omkring mig mellan våra 3 rum och kök... Jag tycker redan synd om Robert som det senaste har förvandlats från att vara min make till min butler. Såhär låter det: Robert kan du hämta saft? Robert kan du massera min rygg? Robert kan du koka ett ägg som inte är för hårt men ändå inte för löst, det ska vara lite krämigt i gulan, absolut inte så att det är löst i själva vitan för det är äckligt, Robert kan du ta upp skräpet jag tappade på golvet...osv. Men samtidigt behöver han ju inte bära på X antal extrakilon så han skall inte klaga trots att han har en ganska krävande fru just nu.

Jag undrar om Robert saknar att ha en fru som var lika pigg och snygg som jag var på bilden här. 2 månader senare var jag gravid och sedan dess har det bara gått utför..hihi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar