tisdag 24 augusti 2010

Tvillinggraviditeten

Som ni nog förstått vid det här laget så har jag ju tvillingar i magen. Är idag i v 34 + 1, alltså 34 fullgångna veckor plus en dag. Man kan också säga att jag är gravid i vecka 35. Konstigt nog så tycker jag inte att det är så värst ansträngande att bära omkring på denna enorma kanonkula jag har på magen. Självklart kan man inte leva som vanligt och det är sedan några veckor lite knepigt att andas, sova och äta. Jag är i normala fall väldigt aktiv och det är ovant att man kan bli trött av att plocka ur diskmaskinen. Men de allra flesta dagarna tycker jag ändå att jag kan leva relativt normalt. Men vi får väl se hur slutspurten blir. Jag börjar allt mer lika en valross så jag antar att nu när twinsen lägger på sig underhudsfett kommer även jag att få det lite tyngre.

Vi bestämde oss tidigt för att kolla vilket kön bebisarna har. Det visade sig vara en liten flicka och en liten pojke. De ska heta Elsa Alvina och Olav Kaspian . Olav är efter min morfar och Elsa efter Roberts mormor. Alvina hette min farmors mamma. Och Kaspian är prinsen i Narnia =).

Då man väntar tvillingar går man på fler läkarkontroller och ultraljud jämfört med enlingsgraviditeter. Detta eftersom tvillinggraviditeter räknas som en riskgraviditet och man vill miska risken för att de föds för tidigt och man kontrollerar växer ungefär i samma takt. Vid vårt senaste tillväxtultraljud i v 33 (32+1) vägde Kaspian 1890 g och Alvina 1820 g. De följer tillväxtkurvan för enlingsgraviditeter perfekt och är med andra ord ganska stora för att vara tvillingar, känns skönt! Nästa tillväxtUL skall vi göra den 9 september, jag hoppas att de blivit två riktiga små fetton tills dess!

Tyvärr ligger både Kaspian och Alvina i säte, dvs med rumpan nedåt. Kaspian ligger längs ner och kommer således att bli "storebror" (kul tycker jag då jag alltid har drömt om hur kul det skulle va med en storebror). Tvillingar kan vända sig rätt fram till v 36 men i vårt fall är det större sannolikhet att de kommer att stanna i säte. Om de ligger kvar i säte kommer förlossningen ske med kejsarsnitt. Jag vill gärna uppleva en "vanlig" vaginell förlossning och känner mig lite besviken över att det troligtvis inte blir så. Men samtidigt är ju det enda viktiga att de kommer ut och att de mår bra. Men visst känns det lite snopet och som att man blir lite "utanför" då man som kvinna aldrig kommer att få uppleva en "riktig" förlossning då man själv krystar och verkligen får kämpa för att få ut barnen. Om vi inte ska ha fler barn förstås, vi får väl se om vi nöjer oss med två eller blir sugna på ett syskon i framtiden. Jag vill nog ha tre barn medan Robert tycker att två är perfekt.

Det känns galet att vi är inne på slutspurten nu. 50% av alla tvillingar föds i v 36, 25% innan v 36 och 25% efter v 36. Så om våra twins följer statistiken har de inte många dagar kvar. Jag gissar dock på att de kommer den 22 september, vet inte varför, det är bara en känsla. Vilket datum gissar ni på?


Detta är Kaspians ben, jag tycker det är väldigt likt pappans ben!

Det här är vår dotter Alvina













Här ser man båda barnen samtidigt

1 kommentar:

  1. Kul med blogg! Jag står på jobbet och har lite tråkigt så då är det perfekt att ha något att läsa. (Det finns iofs tusen saker jag BORDE göra men shit the same)
    Jag gissar på hmm... 9e september.
    PUSS från Moster LottaKarin

    SvaraRadera