måndag 27 januari 2014

Snö och kallt och frågor om mens..

Vilken kontrast att komma hem till vargavinter. Känns sjukt att jag svettades i bikini för mindre än en vecka sedan. Men det är skönt att vara hemma. Det är bekvämt att slippa bo med resväskor och jag älskar att man kan äta vad man vill utan att behöva gå på restaurang. Och att ha sin egen tvättstuga! Hahaha! Fasen så patetiskt att känna så, men att resa och vara hemifrån gör faktiskt att jag uppskattar vardagliga sysslor som matlagning och tvätt så mycket mer. Det känns  som att twinsen växt och utvecklats massor medan vi varit iväg. De är liksom mycket mer "vuxna" i deras sätt att kommunicera. Kanske inte så konstigt då de bara umgåtts med oss och inga andra barn under en hel månad. På tal om vuxna och ålder har Alvina drabbats av åldersnoja. Som andra mammor säkert känner till så får man sällan sitta på toaletten ifred. Det händer typ aldrig mig iallafall. Och just nu befinner jag mig i den lite mer rödfärgade perioden i månaden. Alvina kommer in på toaletten och får bevittna blodbadet med skräck i ögonen. Men mamma! Du Blöder!!! Gör det ont? Varför kommer det blod? Varifrån kommer blodet? Måste vi åka till sjukhuset nu? Och så vidare. Och efter denna traumatiska händelse så kan hon inte släppa det. Jag försöker vara pedagogisk men det är väl lika bra att vara ärlig. Så jag har berättat att alla flickor får mens. När man blir stor. Att det är länge dit och att det inte gör ont (allt för ärlig behöver man inte vara). Men Alvina är helt förstörd. Hon upprepat sina etthundra frågor så att mitt huvud snart sprängs och hon kan inte förstå varför Kaspian ska få komma undan men inte hon. Det spelar ingen roll att jag berättar att Kaspian skall hamna i målbrottet och prata jätteroligt. Det ger Alvina blanka fan i och fortsätter att nojja om huruvida det gör ont att ha mens. Att hon inte vill. Verkligen inte. Stackars min lilla tjej. Redan förstått att vara kvinna inte innebär något räkmacke-liv direkt. 
Förutom att prata biologi med Alvina har jag haft en trevlig jobbfrukost på Brogyllen. 
Min frukost
Spelat julklappsspel
Åkt pulka bakom vårt hus
Åkt till Ulricehamn och åkt skidor/snowboard/pulka
Åkte snowboard för första gången på 4 år!! Jag hade ångest innan då jag aldrig trodde att jag skulle klara det. Men det gick hur bra som helst faktiskt! Så sjukt kul!!!!
Robert åkte skidor
Och barnen åkte på sina "skotrar"
Och fikade bullar och varm choklad
Wrooom! Om några veckor åker vi till fjällen och då hade vi tänkt att introducerad twinsen på slalomskidor. Ska bli spännande. Mest för att jag inte är någon slalom-brutta direkt.. Kanske ska börja med att sätta mamman i skidskola..?
Underställs-lunch
















3 kommentarer:

  1. Men tänk ändå, vad skönt att hon kommer att veta vad mens är och känna sig lugn i det när hon blir äldre. Lou har väl varit medveten om mensen sen 3-årsåldern också och jag har liksom du bara berättat hur det är, ingen idé att hymla nåt om det, det är ju naturligt. Bättre att de är medvetna om det och att det är helt avdramatiserat :) Lou benämnde länge bindor som "mens" och sa jämt, ska du ta på dig mensen nu..ska jag hämta en mens åt dig! ;)

    Stackars Alvina, hoppas hon kommer över chocken snart ;)

    Puss på er fina!

    SvaraRadera
  2. Tack för pepp! Det är verkligen svårt att vara förälder. Hur ska man kunna ge bra svar på allt? Jag får väl locka Alvina med "mensfest" som mamma ville att vi skulle ha då det var min tur. Men jag bara skrek att hon var dum i huvudet..att jag INTE ville fira min mens.. Hon kommer nog över det så småningom. Kramar till er!

    SvaraRadera
  3. Hahaha vi Hade mensfest när jag fick mens! :) Hela familjen åt gomiddag och drack blodapelsindricka, jag minns det som något jättepositivt! Avdramatiserade det ordentligt :)

    Kramar!

    SvaraRadera