lördag 3 januari 2015

Julen 2014

Efter bröllopsfest och städning efter densamma var klar så åkte vi från Umeå till Vilhelmina för att fira jul. Efter en regnig och grå vinter i Göteborg med gröna gräsmattor så är det obeskrivligt härligt att komma hem till Vilhelmina och mötas av riktig vinter, snö och krispig luft. Det skänker mig lycka ända in i hjärteroten. Då barnen kom fram så la de sig ner och skrek av lycka samt vevade runt och gjorde snöänglar i rena glädjeruset. Det är också otroligt värdefullt att få umgås med min familj under en längre period då jag väldigt ofta saknar dem och i vissa perioder känner mig nedstämd pga. distansen som skiljer oss åt. Denna julen passar vi på att vara hemma i Vilhelmina i över 2 veckor för att stilla abstinensen och också samla på en buffert inför det kommande året (läs: Stanna så länge att vi ledsnar på varandra).
Jag är också tacksam över att få föra över och dela de traditioner som jag själv är uppväxt med till mina egna barn. Dock så var denna julen inte riktigt sig lik jämfört med tidigare jular då antalet familjemedlemmar var reducerat då Lotta, Erik och Toivo firade julaftonskvällen med Eriks familj i Åsele. Och min farfar har blivit alltför gammal och sjuk för att orka med en jul utanför åldershemmets väggar. Men det är ju så livet och julen är. Livet förändras och det är så det ska vara. Vi är otroligt lyckliga över vår jul och den innehöll precis allt vad man kan tänkas önska sig.
Inte alls dumt att få fira jul omgiven av snö. Snö och krispig luft = lycka!

Det tycker Alvina också!

Kaspian visar upp sitt julklappspussel som tomten hade lämnat i strumpan.


Vi fick i alla fall fira julaftonsens morgon och fm med sötaste lilla kusinen Toivo.

Traditionell jullunch med tomtegröt, hembakt tunnbröd och julskinka.

Efter jullunchen åkte jag, pappa, min farmor och Kaspian till min farfar för att fira och julfika med honom. Även om detta var en ny upplevelse så var det fint. Farfar var glad och vi underhölls av en mycket rivig och pigg dam som snart skulle fylla 100 år och hade mkt att berätta om livet.  

Och sedan åkte vi hem för att julfika lite till och titta på Kalle Anka med resten av familjen

Gott! Vi har ätit gott, fikat gott och druckit gott vareviga dag denna jul, plus mellandagar och efter det =)

Och därefter var det dags för den lååånga väntan på jultomten.

Jag, julklänning och glögg.

Och sedan kom äntligen tomten! Och gladast var nog mormor =)
Vi har varit sååå snälla..
Tomten är både spännande och lite läskig
Min julfina docka!

Efter tomten så åt vi julbord och efter att barnen sov så fortsatte vi vuxna med ett lite lugnare julfirande. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar