torsdag 16 september 2010

Amma amma amma amma

Idag var hemsjukvården här igen. Båda två hade gått upp superbra och Alvina väger nu 2400 g och Kaspian 2840 g!! Stora bebisar! Eftersom de är så pass stora och starka nu ska vi ta bort sonden helt på dagtid och bara tilläggssonda på natten. Då är det fri amningsregeln som gäller, så fort de vill äta så ska de få göra det. Så nu är det verkligen hardcoreamning deluxe på hög nivå här hemma. Eftersom barnen fortfarande är lite lata och vana att få maten direkt ner i magen så ammar de inte så länge varje gång, de somnar snabbt. I gengäld vill de äta ofta, typ varje-varannan timma. Och eftersom Kaspian blir arg som ett bi om han måste vara hungrig mer än 5 sekunder så vakar jag över honom som en hök idag. Ser han inte lite hungrig ut nu?? Känner mig som en nojjig hönsmamma men han är så jobbig då han bara flaxar med sina små armar och ben och slänger huvudet likt att han headbangar rakt in i tutten på mig istället för att äta. Jag har utvecklat en överlevnadsstategi för att göra mitt nya amningsliv lite lättare.
1. Kolla på bra serier, just nu Cougar Town. Himla trevlig och lättsam serie som man inte måste kolla hela tiden för att ändå hänga med. Ska kolla på Mad Men och Dexter sen då denna är slut.
2. Dricka massor med kaffe latte som är så gott och piggar upp lite (under graviditeten tappade jag kaffesuget helt men nu är det tillbaka med full kraft, men jag försöker hålla mig till 3 koppar per dag eftersom jag läst att man bara ska ta in 300 mg koffein per dag då man ammar. Då min dagsranson är förbrukad får te eller saft med is duga.
3. Goda saker att småtugga på.
Nu låter kaspian lite oroväckande..hinner inte skriva mer, måste mata!

2 kommentarer:

  1. Testa koffeinfritt kaffe, så kan du hälla i dig hur många latte som helst! Varannantimmesamning har varit mer regel än undantag här i huset, och är dessvärre fortfarande. Trots att Pys vid det här laget BORDE vara hungrig och mer intresserad av vanlig mat än av mammas bröst. ICKE! Vanlig mat = annan sysselsättning/lek; Bröstmjölk = mat. Jag kommer att vara tvungen att resa bort för att kunna sluta amma, är jag rädd...

    Härligt att barnen blivit så stora! Alvina växer ju snart om Kaspian...

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Bra strategi vännen! Varannan timme är inte ovanligt även då barnen är fullgångna och ammar "bra" varje gång. Jag tycker det verkar gå tokbra med amningen för er och jag minns så väl känslan att gå på tå och vilja vara före barnet med att veta vad de vill ha.

    Ni är så duktiga, keep it up! Kärlek!

    SvaraRadera