fredag 10 september 2010

Tutt-picknick heeela natten lång.

God morgon!!
Oj vilken natt vi har haft. Att minska på sondmängden har verkligen ökad våra barns aptit och motivation till att amma. Tyvärr suger de inte så kraftig så matningen tar låååång tid. Fösta vaknade Alvina och ammade 1,5 h (!). Då hon var nöjd vaknade brorsan och var sugen. Och så har det hållit på i natt. Jag hoppas att dubbelamningen snart fungerar bättre så att vi kan effektivisera detta. Eller lära dem ta flaskan så att Robert kan hjälpa till (men vi ska vänta med att introducera flaska en stund till för att de inte ska bli flaska-bröstförvirrade). Men trots slitet är det ju helt genialt hur kroppen fungerar. Att kunna ge sina älskade barn mat är en häftig och väldigt mysig upplevelse. Sen är det ju inte så värst farligt med lite sömnbrist då man bara är hemma hela dagarna utan några krav förutom att ge twinsen mat och byta på dem. Man får passa på att vila då man kan. Men vi får väl se om jag är lika positivt inställd om några dagar om nätterna fortsätter såhär =)

1 kommentar:

  1. Min kompis hade samma problem med sin lilla tjej - långtidsamning. Hennes lösning var att ligga och amma, och somna medan lillan höll på. När bebisen var ca 3 månader blev det lite längre mellan amningarna, så då kunde K äntligen göra någonting som tog längre tid än de 30 min som hon annars hade haft på sig mellan amningstillfällena sedan förlossningen... Numera ammar hon mer sällan än vad jag ammar pysen; som i och för sig alltid har varit en "lite- men ofta" snuttis och fortfarande är det. En annan kompis med tvillingar (enäggs) matade dygnet runt i 1½ timme med 30 min paus mellan varven den första tiden... VÄLIDGT slitigt. Så överväg flaskmatning (med bröstmjölk eller ersättning) för att du inte ska bli helt slut utan kunna ta hand om dina småttingar utan att gå omkring som en zombie. Vad jag har hört bör man dessutom introducera flaska innan barnen är 6 veckor - för att det annars blir ett "inlärningsmoment" och det inte är säkert att barnen tar flaskan (har ingen egen erfarenhet, vi har aldrig använt nappflaska till pysen). Napp sägs det däremot att man ska vänta med tills amningen är etablerad.

    SvaraRadera