tisdag 7 september 2010

Typisk dag hos fam Vilahamn

Tiderna är inte såhär exakta men barnen äter ca var 2,5-3:e timma så vi får anpassa andra aktiviteter efter det. Robert är hemifrån mellan 3-5 h per dag och då får vi klara oss själva eller så får jag besök av någon vän som kan hålla oss sällskap och hjälpa till om det behövs.


8.00 Jag amningstränar, deras sugförmåga blir allt bättre men ofta är de fortfarande för trötta för att orka suga i sig någon större mängd. Samtidigt fixar Robert i ordning sondsprutorna, kollar att sonden sitter rätt, kontrollerar att de smält maten från den förra matningen och värmer min urpumpade mjölk. Sedan matar vi varsitt barn och passar på att mysa samtidigt.

8.40 Jag pumpar brösten med min elektriska dubbelpump. Jag är redan less på detta moment som är ganska trist och väldigt osexigt. Robert byter blöjor på båda. Sedan skall alla flaskor, sprutor mm kokas.

9.00 Barnen sover och vi duschar och äter frukost

10.00 Robert pluggar hemifrån eller fixar något hemma som inte jag kan göra ännu pga kejsarsnittet. Jag pysslar eller småstädar eller gosar med barnen om de är vakna.

11.00 Matdags igen. Samma procedur som kl 8-9 startar om!

12.00 Valfri aktivitet. T.ex. kolla mail, ringa samtal, tvätta, vika bebiskläder, vila, gosa med barnen. Eller en kort promenad (Alvina får vara ute max 20-30 min eftersom hon väger under 2 kg).

13.00 Lunch för mig och Robert

14.00 Matdags för twinsen, samma procedur som ovan.

15.00 Mys, mys, mys, Gärna med en tvilling på magen/bröstet hud emot hud då detta främjar barnens viktuppgång, anknytning och trygghet . De somnar direkt då vi har dem nära så de hör våra hjärtslag.

16.00 Robert åker till träningen. Jag vilar och myser med barnen.

17.00 Matdags. Då jag är själv tar det hela ca 1,5 h med matning, blöjbyten, bröstvårtsvård, kokning av flaskor och bröstpumpsdelar och pumpning!!!

18.30 Lagar mat, men det är ganska sällan. Vi försöker göra stora portioner då vi väl lagar mat så att vi kan värma på. Vi äter också mycket fil och mackor eller hämtmat. Stekta eller kokta ägg har vi ofta på menyn.

19.00 Middag för mig och Robert

20.00 Matdags för barnen, som ovan.

21.00-22.00 Sitter i soffan och pussar barnen, kollar på TV, surfar och dyl

23.00 Matdags för barnen.

24.00 God natt!

03.00 Matdags. Robert matar båda medan jag pumpar brösten. Om någon av tvillingarna visar att de vill amma så får de göra det. Robert byter blöja på båda, jag rengör alla ”verktyg”.

06.00 Matdags. Som kl 3.
Våra sömniga bebisar



Även om det är ett litet företag att ha tvillingar är det mysigaste jag gjort. Det är inte lika jobbigt som man kan tro. Men självklart är vissa dagar tyngre än andra, ibland känns det som att man inte räcker till och man har en klump i magen av oro och stress. Och andra dagar skrattar vi hela dagen och tycker att allt känns galet lätt och fantastiskt. Så länge vi är båda två hemma är det inga problem alls, men det är betydligt tuffare att vara hemma själv med dem.

Tant Ann-Ida har varit här och myst en del då Robert är borta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar