onsdag 13 juli 2011

Auktion

Hemkommen från en heldag i Nästansjö där vi träffat min moster Eva och Karin med familjer samt mormor. Mysigt. Vi har fikat och grillat och jag har knappt fått hålla i twinsen på hela dagen. De har gått från famn till famn. Mamma/mormor har gått omking med sina barnbarn och varit stolt som en tupp.
Vi har också varit på auktion som var en upplevelse i sig. Jag har nog aldrig sett så mycket folk på ett och samma ställe här uppe. Det var bilar, barn, panchisar, raggare, turister, stockholmare, bönder och skogsmullar i en salig röra. De mest rutinerade hade med sig picknickstolar, kaffetermos fika. Det som lockade denna folkansamling var ett lass med skit, krafs, lump, krimskrams, skräp och bråte. Folk var som galna och jag har mest stått och gapat av förvåning.
Auktionsgubben: Här har vi en prima plåthink (han håller upp en rostig gammal hink full med bucklor och ålderstecken. Skrot med andra ord). Vet ni vad som händer?? Folk börjar buda som att det var den sista hinken på vår jord. "100 spänn- första" vrålar auktionsgubben. Då klämmer sig en gubbe fram genom folkmassan och gallskriker ETTHUNDRAFEMTIO KRONOR!!!
Autionsgubben: 150 kronor, första, andra, tredje. SÅLD!! För etthundrafemtio rikstaler.
Och så höll det på timme efter timme. Skrotföremålen gick åt som smör i solsken. Eller som att det var en gyllene skatt. Gamla tavlor med gäss på. Pinnstolar. Malätna sängkläder. Elkablar. En trådlös telefon (ingen mobil) såldes för tvåhundrafemtio kronor! 250 kr!!! Helt galet, sinnessjukt. Om någon därute är i behov av extra kosing till semesterkassan såhär mitt i sommaren så är mitt heta tips att anorda auktion. Man kan sälja vad sjutton som helst! Och få bra betalt för det! Fascinerande. Jag köpte inget. Robert slog till på en varmkorv. Men vi är ju iallafall en upplevelse rikare efter dagens auktion i Nästansjö.
Jag och Kaspian utanför moster Evas hus i Nästansjö

Mina småkusiner Mirja och Leijla har lekt med Kaspian och Alvina så att de däckade som två utslagna hjältar då vi kom hem igen

Min lilla charmör som älskar att pussas med sin mamma. Jag försöker lära honom att det inte är ok att pussas md tungan då man pussas med sin mamma. Men han vill bara hångla heeela tiden. Jag trodde inte att pussar fulla med snor och slem kunde vara så goda... 

1 kommentar: