lördag 27 november 2010

Felkörning, snökaos, internationell julmat

Hello! Vi är på plats i Esbjerg hos Roberts storebror med familj. Resan startade kl 10 igår och först åkte vi till Anton och Anja i Köpenhamn där de bjöd på den godaste thaimat jag ätit sedan vi var i Thailand för 2 år sedan. Gudomligt smaskigt. Vi åt och åt så att magen nästan sprack men som tur var så fanns det plats kvar i efterrättsmagsäcken där vi placerade årets fösta lussebullar. Mums! Efter några timmar hos Anton och Anja fortsatte färden mot Esbjerg, en resa som vi trodde skulle ta 2 h. Dessvärre så började det snöa, riktigt snökaos. På något sätt lyckades vi missa någon skylt och 1 h senare var vi fortfarande inte utanför Köpenhamn. 30 min senare inser vi att vi är på väg norrut istället för söderut. Vi fick vänta hela ekipaget och tillslut hittade vi rätt väg. Jag försökte skoja om eländet men min man var väldigt fåordig kan jag säga! 3 h efter vår start i Köpenhamn hade vi tagit oss 9 mil i rätt riktning och då fick vi stanna för att mata twinsen. Pricken över i var att det snöade så vansinnigt mycket och danskarna verkar inte ha några resurser allt över för snöröjning. Vi puttrade på på motorvägen i ca 50km/h på ishalt underlag och såg minst 15-20 andra bilar och långtradare i diket. Riktigt ruskigt då man har så dyrbar tvillinglast i bilen!! Tillslut kunde vi svänga in hos familjen Risp välbehållna, 6 timmar tog resan från Köpenhamn, inte 2!! Det är himla tur att både jag, Robert och twinsen är vana vid långresor.
Idag har jag, Anna och Saga varit en sväng på stan och därefter har vi varit på julfest på barnens skola. De går på en internationell skola med 16 nationaliteter. Vi har ätit julbord med de olika ländernas julmat och druckit glögg. Jag har ingen aning om vad hälften på julbordet var men allt smakade fint! I kväll blir det bara mys och trevligt umgänge hemma.

1 kommentar:

  1. Fy bubblan! Det där känner jag ingen =) Förra julen insåg vi efter tre timmar i bil att vi bara var några mil från villis då vi skulle sträckköra till stockholm på juldagen. Jag försökte hålla humöret uppe men Kefa var olikt Robert alltifrån fåordig. Orden som kom i en rask takt var dock allt annat än trevliga om man säger så... Hoppas ni får en skön resa!
    Kram

    SvaraRadera