måndag 6 december 2010

Ännu en dag med julfirande

Saffranslax
Denna rätt stod på bordet ikväll, god som attan
Ikväll har Mariell och Alex varit här och ätit "julmat" och så har vi haft julklappsutdelning. Vi skippar den traditionella julmaten och lagar saffranslax i stället. Det gör vi varje år och den är väldigt smaskig och lättlagad. Till den kokt ris, nybakat bröd, sallad med broccoli. Vi hade bunkrat upp med massvis av choklad till dessert men alla blev så mätta att chokladen ligger orörd på vardagsrumsbordet. Men den som spar han har..

Jag skriver ner receptet också. Jag gillar mat som är lättlagad, hyfsat nyttig och god förstås. Denna rätt uppfyller dessa krav. Dessutom är den vacker och ger julkänsla. Jag använde färsk rosmarin som dekoration, superfint.

Saffranslax

4 portioner

4 bitar skinn- och benfri laxfilé, ca 500 g
3 morötter
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 tsk hackad rosmarin
1 påse saffran, 0,5 g
1 tärning fiskbuljong

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skala och skiva morötterna tunt. Lägg dem i en ugnssäker form. Lägg på laxen och krydda med salt och peppar. Blanda grädde, fiskbuljong, rosmarin och saffran. Häll det över laxen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera gärna med färsk rosmarin. Servera med kokt ris.

Mariell med min lilla groda
Soffhäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar