torsdag 30 december 2010

Vägrar bli bitterfitta...



Hej! Inte bloggat idag då jag har haft min älskade vän Linda här hela dagen. Skönt att hänga, iklädd mjukisar och inte göra något vettigt alls. Vi har mest bara pratat och druckit kaffe. Som Linda uttryckte det "Åh det känns nästan som förr då man hängde hemma hos folk hela dagen då man var bakfull. fast nu är det bättre för att vi är inte bakfulla. Vi har också planerat inför firandet i morgon då vi ska fira in 2011.

Jag och Robert har i kväll gjort en veckoindelning på hur vi ska sköta våra vardagliga sysslor här hemma. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag det tufft här hemma mellan varven med att sköta om både barn och vardagliga sysslor som städning, plockande och tvätt. Det känns så himla typiskt att man ska hamna i "kvinnofällan" då man är mammaledig. Då jag känner att jag får dra ett för stort lass här hemma blir jag sur och vresig och stör mig på det mesta. Jag hatar att ha de så, jag vill inte vara en sur och trist fru. För att undvika att jag som egentligen är en glad skit ska förvandlas till en bitterfitta har vi delat in det så at vi tar olika ansvarsområden varannan vecka. Tex ansvar för städning och diskmaskinen en vecka och nästa vecka tvätt + planera och inhandla mat. Jag hoppas att det fungerar. För nu känns det som att min hjärna mest är full av att hålla reda på när tandkräm, blöjor och toapapper är slut. Jag vill inte vara den som håller i "projekt hem" (för det är oavlönat, trist och innebär massvis av jobb). Det finns TUSEN andra roliga tankar som jag hellre lägger min tid och energi på. Av någon konstig anledning så ser inte Robert alla sysslor som vi har här hemma på samma sätt som jag. Förhoppningsvis kommer vår mycket detaljerade och konkreta veckoplaneringslista  att hjälpa till så att jag slipper påminna honom om vad som behöver fixas. Det är inte det att han inte vill hjälpa till, men jag måste alltid be honom eller påminna om vad som behöver göras och det tänker jag inte göra mer. Jag är hans fru och inte hans chef/mamma. Så det så.

3 kommentarer:

  1. Ojojoj, det här inlägget skulle jag kunna skriva en huuuur lång kommentar som helst på. Just detta diskuterar jag och Hannah väldigt ofta. Jäklar karlar som aldrig fattar allt som måste göras här hemma! ;)

    Hoppas att det funkar för er att dela upp det sådär!
    Vet ju själv hur jobbigt det är att hinna med allt som ska göras i hemmet när man har två barn. Och har man då dessutom två som är lika gamla...ouch... Då blir det inte lättare precis!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det märkligt ibland hur män inte lyckas se allt som vi ser?! I know! Kram till er!

    SvaraRadera
  3. Det kanske är dax för honom att vara föräldraledig på heltid ,då brukar det fungera.
    minst ett halvår, det gjorde det för mig.
    drömprinsen

    SvaraRadera