lördag 4 december 2010

Jag fattar att hemmafruar blir desperata!!

Såhär känns det ibland...
Jag säger då det. Jag ska aldrig, aldrig bli hemmafru! Har precis träffat Mariell och ätit lunch på stan. Hon har fullt upp på jobbet och är så himla duktig och ambitiös. Jag kan bli så avundsjuk då andra pratar om jobb, konferenser, kurser. Jag älskar att vara hemma med mina små men jag gillar inte allt hemmajobb och markservice man får på köpet. Förutom att ta hand om mina små bebisar så ägnar jag så sjukt mycket tid åt tvätt, städ och plock. Och det tar ju ALDRIG slut! Det är som ett ekorrhjul som bara snurrar på. Jag kan ägna en hel dag åt plock men det kan gå 5 minuter så ser det ut som skit igen. Nerspydda bebiskläder, nappar, flaskor, bebisfiltar, mina kläder, julklappar, post. Dessa ting har en helt magisk förmåga att ligga överallt hemma hos oss. Jag blir galen. Trots att man lägger ner så sjukt med tid på detta så ger det ju liksom ingen lön för mödan. Om man ägnar x antal timmar på att sy sina egna gardiner eller om man lägger ner lite extra krut på jobbet så får man ju en belöning för det arbetet. Men vardags-hemmajobb är sjukt trist och väldigt otacksamt. Om jag vore hemmafru på heltid skulle jag snabbt bli pockolocko i skallen. Jag tror att jag kommer att börja jobba litegrann snabbare än planerat. Om man jobbar lite så kanske man uppskattar hemmajobbet lite mer. Gräset är väl alltid grönare på andra sidan..?
Ibland känns det som att allt hemmajobb gör att min hjärna håller på att förtvina och bli lika stor som en valnöt!
Robert har ju precis som jag också blivit förälder. Men även om han är pappa så har han kvar skola, fotboll och jobb. Han är fortfarande Robert. Då man blir mamma på heltid så är man "bara" mamma. Inget fel på det och jobbet är inget räkmackejobb direkt. Det är stimulerande på många sätt och barnen ger en kärlek så att hjärtat svämmar över. Men om man tror att livet ska vara som vanligt förutom att man har en (erller två) bebis/bebisar i famnen har man ack så fel!

4 kommentarer:

  1. Vet exakt vad du snackar om! Jag har varit hemma i exakt två år nu...började min ledighet med havandeskapspenning (1dec-08) då dom inte kunde omplacera mig på jobben. Blev sedan uppsagd drygt en månad senare iom finanskrisen. Månaderna gick å sommarn kom....det va ganska skönt att vara hemma då alla hade semester men när hösten kom klättrade jag på väggarna här hemma. Axel han bli 9-10 månader å så hipps vips va vi med barn igen. Nu är nummer två 4 månader å jag har börjat kika på utbildningar och jobb inför sommarn.....men det känns oerhört avlägset med tanke på tvättbergen å dammsugningen här hemma...men snart, snart ska jag ta mig ut från detta hus. Längtar!

    SvaraRadera
  2. Vet precis vad du menar, känner precis likadant, och jag är van att ha tipptopp rent och städat heeeela tiden då jag är lite städmaniker av mig, vilket inte är lika lätt att upprätthålla nu som innan ;)Vår första bvc sköterska sa till mig: "Nu Maria ska du bara vara mamma, inte tänka på nåt annat, du ska bara vara mamma" :/ Det skulle tydligen vara nåt som skulle uppmuntra men jag fick lite panik när hon sa så. Jag älskar att vara mamma till Bonnie, mer än nåt annat, trots det så vill jag gärna fortsätta att vara Maria!

    SvaraRadera
  3. Till Maria: Jag som är så imponerad av dina hembilder på bloggen, det är ju så himla fint och väldigt välstädat. Jag har försökt att ta bilder av vår lägenhet också. Men då måsta jag först rensa bort allt "osnyggt" som ligger i vägen. Och då jag stylat det som det brukade se ut så hinner alltid någon av barnen vilja ha min uppmärksamhet. Och vips så är det stökigt igen och så blir det inga snygga, stylade lägenhetsfoton. Hahaha.. Jag får lägga ut äkta bilder på mitt kaos istället antar jag. Sofi

    SvaraRadera
  4. haha...det är inte alltid så städat som det ser ut att vara...sen har ju jag ett barn, du har ju två små...så om jag har svårt att hinna så kan jag bara tänka mig hur svårt det är för dig. Men en klok vän sa en gång till mig: Städa inte bort ditt liv. Det tåls att tänkas på, finns så mycket viktigare än rena hörn i hemmet :) Jag tänkte på en sak angående julen, Vore det inte skoj att dra ihop lite mammor som kommer hem till vilhelmina över julen och kanske ses på stenmans eller nåt, och ha en liten mammadejt :) det vore väl skoj? Kram/Maria

    SvaraRadera