onsdag 6 april 2011

Ny vecka- nya möjligheter - nya rutiner!

Men HEEEJ! Idag ska jag försöka ta tag i bloggtorkan. Den prioriteras inte om det är för mycket att stå i. Då man varit bortrest så kommer man liksom efter här hemma. Och då man har två pigga twins hängandes i benen så tar allt sån himla tid. Bara att gå igenom den oöppnade posten tar liksom sjuttioelva år.
Men nu börjar vi komma ikapp och in i vardagsrutinerna igen. Jag och Robert har inlett operation "få bättre nattsöm och lite mer ordning på alltmöjligt" här hemma! Den går ut på att försöka få barnen mer samspelta på dagtid gällande mat och sömn. Men framförallt att försöka förbättra deras och vår nattsömn. Jag ber om ursäkt för att jag tjatar och tjatar och tjatar så om sömnen. Men prova att ställa en väckarklocka på paniktjut ett par hundra gånger varje natt. Upprepa under 7 månader och se vad det gör med ditt psyke och tankeverksamhet.
Jag tror att mycket av Kaspians störda sömn faktiskt beror på mig och Robert. Vi har tjorvat till det för mycket. Varje gång han vaknar är vi snabba med att ta upp honom ur sin säng (där han somnat) och bära in honom till någon av oss...antingen i soffan eller i vår stora säng. På så sätt är det ju inte alls konstigt att lille Kaspian inte lärt sig att somna om i sin egen säng. Anledningen att vi tagit upp honom är för att det är den snabbaste metoden att få honom att somna om...och då vi varit så j-a trötta har vi inte orkat ta striden. Men självklart så göder mitt och Roberts beteende Kaspians störda sömn...vi har ju inte gett honom chansen att få lära sig att somna om själv. Jag fattar att han tycker att det är mysigt att få sova bredvid sin mamma eller pappa. Han är ju ingen dumskalle. Så nu är alltså planen att vi varannan natt tar båda twinsen och försöker få dem att somna om i sin egen säng. Dessutom så har Kaspian äntligen accepterat välling på kvällen och har nu sovit mycket bättre i två nätter då han sugit i sig 2,5 dl välling innan läggdags. Tjohoo! Anledningen till Alvinas dåliga sömn är troligtvis att hon vaknar pga hunger. Alvina har ju fram till ca en månad sedan sovit väldigt bra, till kl 5 då hon vaknat för att slurpa i sig en flarra och därefter somnat om. Men den senaste månaden har hon matvägrat ganska ofta och äter väldigt lite...och vällingen spottar hon ut. Bläää, säger hon till typ allt. Alvina tycker att ersättning is the shit men den rinner ju tyvärr ganska snabbt genom den lilla kroppen (fast hennes lilla kropp börjar ju faktiskt bli rejält stor nu. Hon behöver mer än modermjölksersättning nu för att hålla sig mätt längre perioder). Så nu ska vi verkligen försöka dra ner på ersättnings-snacksen för hennes del- vi hoppas att "svälten" ska gör att hennes aptit på vanlig mat ökar. Med rejäl mat hoppas vi att hon ska slippa vakna med hungrig mage på nätterna. Jag känner mig som en hemsk mamma men jag tror ändå att vi får göra ett försök med fröken Mat-kräsen.
De två senaste nätterna har Robert haft båda barnen helt själv och kört på vår nya metod- med ganska ok resultat faktiskt. Han kände sig utvilad och redo efter en vecka i Turkiet och tyckte att hans slitna fru skulle få sova ikapp lite... Så jag har sovit som en liten gris men öronproppar i ett annat rum. Himmelskt! Det tackar jag för!

Här sitter jag i loungen på mosters fina restaurang och har det bra!!

Lille myskorven och en av världens bästa mostrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar