onsdag 9 februari 2011

Mina gyllene budord..

Hej! Tillbaka från träff med andra tvillingmammor idag. Det var spännande att träffa andra tvillingar men jag känner mig ändå lite....besviken. Dels så var barnen i olika åldrar, mellan 8 veckor och 9 månader. Och då barnen var så olika utvecklingsmässigt så har man inte samma vardagsproblem och rutiner. Dels så kände jag inte igen mig så mycket som jag trodde jag skulle göra i de övrigas problematik och upplevelser. Jag förvånades över hur lätt jag faktiskt upplever min vardag med twinsen. Jag vill inte låta mallig eller översittaraktig. Självklart har jag dagar då det mesta känns pisstungt. Men i det stora hela tycker jag att det går som på räls. Kaspian och Alvina är världens underbaraste och vårt liv flyter på bra! För att få livet och vardagen att klaffa har jag mina egna budord.
Tvillingmorsans gyllene budord:
1: Rutiner. (Det fungerar inte alltid men att försöka räcker långt).
2: Planera och var alltid steget före. Om jag t.ex vet att vi ska iväg på någon aktivitet på förmiddagen så lägger jag alltid fram kläder till mig och barnen dagen före. Jag kontrollerar också skötväskan, att den är välfylld med blöjor och annat man behöver. Ett annat tips är att förbereda middagen om man har tid över på eftermiddagen, typ fixa salladen eller skala potatis.
3: Prioriera dig själv. Inte alltid jättelätt men att vara noga med att försöka sova så mycket man kan (i mitt fall försöka gå och lägga sig i tid och ligga i sängen så länge barnen tillåter det på morgonen). Rör på dig och kom ut i friska luften. Ät nyttigt och regelbundet. Ta egentid om det går. Försök få in lite romantik (ofta har man bara ork till en kram, men försök då att kramas mycket).
4. Hjälpmedel. T.ex. Babybjörn, Bumbo, elektrisk babysitter, hoppgunga..osv. Allt som kan roa den ena då man tar hand om den andra är en absolut nödvändighet.
5. Ha bara en planerad aktivitet om dagen. Att försöka få in flera leder bara till stress och griniga barn.
6. Drick kaffe..
7. Tänk positivt.

I morse "bråkade" barnen för första gången. De ville ha samma skallra..

Kaspian: Åh vilken härlig röd skallra, den vill jag ha!
Alvina: Lägg av brorsan!!

3 kommentarer:

  1. Hej,jag igen som väntar tvillingar i v 39.Har alltid funderat på såna där träffar,tror inte jag heller skulle platsa där,jag tycker oftast folk bara älskar ta upp problem som knappt finns,många kvinnor älskar att kackla på om sådant :| Sen är det många som tyvärr inte har en bra partner som ställer upp och då tar kvinnor till sig en väldigt oattraktiv offerroll,deras skälvutnämnda livsstil blir att man tex inte " hinner" tänka på sig själv.Jag förstår inte sådant.Vart var denna grupp? Svenska tvillingklubben? Själv bor jag i Göteborg.

    SvaraRadera
  2. Hej,jag igen som väntar tvillingar i v 39.Har alltid funderat på såna där träffar,tror inte jag heller skulle platsa där,jag tycker oftast folk bara älskar ta upp problem som knappt finns,många kvinnor älskar att kackla på om sådant :| Sen är det många som tyvärr inte har en bra partner som ställer upp och då tar kvinnor till sig en väldigt oattraktiv offerroll,deras skälvutnämnda livsstil blir att man tex inte " hinner" tänka på sig själv.Jag förstår inte sådant.Vart var denna grupp? Svenska tvillingklubben? Själv bor jag i Göteborg.

    SvaraRadera
  3. Hej! Nu var inte alla supergnälliga om det lät så. Inte alls, men jag delade bara inte samma känslor. Alla är vi olika och allas barn är olika. Men det är nog bra om man är van att "kavla upp ärmarna" som tvillingmamma. Man får inte vara bekväm och det är bra om man är effektiv och en bra problemlösare. Om inte annat så blir man det med tiden. Träffen var på mitt BVC. Jag är medlem i Svenska tvillingklubben också men ska nog gå ur nu efter mitt första år, jag tycker inte att de ger så mycket. Jag beställde dock mycket material från svenska tvillingklubben då jag var gravid. Jag hade ett stort behov av att läsa info och förbereda mig och jag tycker att deras pärm och böcker är helt ok. Man får en del tips men jag hade klarat mig utan också. Spännande att dina små snart kommer!!

    SvaraRadera