måndag 7 februari 2011

Tvillingmorsefacket? Jag vill ha mer betalt. Och lunchrast.

Nu har vi 5 ganska tuffa veckor framför oss då Robert skall göra sin slutpraktik. Det innebär att han börjar sina dagar kl 8.00 för att praktisera 8 h. Därefter är det försäsongsträning, med pass på 2 h så han är aldrig hemma hos oss innan 19.45 på veckorna. Så det blir 12 timmars pass på egen hand med twinsen nu. Tidigare har Robert åtminstonde kunnat plugga hemifrån någon dag i veckan. Bara att han är hemma någon timme då och då underlättar väldans mycket. Jag tycker iof inte att det är något problem att ha barnen själv, men jag kan känna mig som en urtvättad disktrasa ibland. Man kan bli lite lätt trött och sliten efter 12 h tvillingjour utan rast. Det ingår ju tyvärr ingen 60 min lunch eller kafferaster till mammalediga tvillingmammor. Inget extra i kassan för min övertid och ingen flextid heller...Finns det något fack jag kan ringa till och klaga tror ni?
Men som tur är ääälskar jag mitt tvillingmammejobb (Jag hade gråtit blod om jag var Robert). Idag ska vi hälsa på Lisa och lilla Tyra.
Jag saknar min ambitiösa pappa...

3 kommentarer:

  1. Du gör det bra Sofi! Du är en stark mamma så du kommer fixa dessa 5 veckor galant. Visst äre jobbigt men du grejjar det!
    Själv är jag ensam varannan vecka då Peter jobbar borta (Kiruna). Det är arbetsamt men kul! Å sen vet ja ju att han kommer hem så det gör ju saken bättre och vi har nått att se framemot.

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade hit imorses och nu läst nästan allt! Är tvillinggravid,på onsdag går jag in i v 39!! Trodde aldrig att jag skulle gå så länge.....Dom får gärna komma nu,jag är klar :-) det var skönt att läsa din blogg eftersom du kommer med mycket positivt oxå,inte bara klagomål som jag tycker folk allmänt håller på med i jämnan så fort dom fått barn.Jag är även less på folks tips och " vänta bara" kommentarer,överöstes du med sådant? Måste fråga en sak,hur mycket gick du upp under din graviditet?

    SvaraRadera
  3. Till Emma: Helt klart så man får tänka. Om man inte ses så mycket så får man iaf sakna varandra och ta vara på den tid man har tillsammans!
    Till m: Grattis till tvillingmagen. Men v 39! Hjälp, jag trodde jag skulle spricka och mina föddes ju i v 34+4.. Men det är ju toppen att de stannat inne så länge! Det är underbart med två. Jag vet inte hur det är att ha ett barn och kan inte jämföra. Man anpassar sig efter situationen och man klarar allt. Jag blir också trött på negativa kommrntarer. Självklart är det slitigt ibland, men att planera och att försöka ha rutiner underlättar. Man får t.ex. äta när man kan och inte när man själv är hungrig. Jag gick upp 17 kg och de gick jag ner snabbt igen (utan att anstränga mig något alls vilket jag är tacksam för). Jag tror föresten att det är jobbigare att ha ett spädbarn och en 2-åring hemma samtidigt. Våra barn kommer ju att följas åt utvecklingsmässigt. Lycka till och hör gärna av dig igen om hur det gått för er då dina twins tittat ut.

    SvaraRadera