måndag 30 januari 2012

Sconesfavoriter utan kladd. Plus ickefettbildande!

Ni som läste inlägget igår ang bakbryderier (alltså om bakning, inte om min bak hade vuxit efter allt frosseri i chokladsås).  Robert ville ha semlor extra allt och jag röstade på dinkelscones (eftersom jag inte ville att bakningen skulle sätta sig på baken). Eftersom Robert inte hade några som helst planer på att faktiskt närma sig en bunke, en slev eller en  ugn så blev det ju naturligtvis inte så svårt att välja. Jag vann. Som alltid. Jag har absolut inga ambitioner om att vara en mat- och bakblogg. Men faktum är att jag faktiskt tycker att det är ganska kul. Framför allt att äta maten. Bakning är kul ibland. Ganska sällan. Sedan vi blev med twins har frekvensen av baktimmar sjunkit rejält. Anledningen är att kvoten av städ, dammsugning och disktrasetorkning snabbt blir överfull med två smutsframkallande twins i huset. Och eftersom bakning också innebär mjöl = stökigt = städning så brukar jag inte känna mig så värst motiverad. Men scones, det är ett undantag. Vet ni varför? Man behöver inte hålla på med jäst och jäsning och knådning och sådant jobbigt trams. Man bara slafsar ihop allt- klickar på en form och skjuts in i ugnen. Nästan inget kladd och stök. Me like.
Dessutom är mitt (som jag snott från Ica) sconesrecept världens bästa. För det första för att de är så goda. För det andra för att de är så enkla att göra (helt kladdfritt- I promise!). Och för det sista så är de faktiskt nyttiga och icke-fettbildande. Långsamma kolhydrater, mycket protein och lite fett så att man håller sig mätt och glad länge. Så om man har lust kan man äta åtta stycken med extra smör och ost utan att bekymra sig över att eventuellt tvingas simma i vassen. Ingen risk.
Till och med min man som vanligtvis avskyr det mesta som heter "nyttigt", "fiberrikt", "fettsnålt" och "hälsosamt". Till och med en kinkig en som Robert älskar dessa och tycker att de är fluffiga och härliga.
Ok, beredda för här kommer receptet: (Från Ica.se)

Ingredienser

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Blanda alla torra ingredienser. Rör ihop kesella, mjölk, smör och ägg. Tillsätt det i mjölkblandningen.
  3. Dinkelscones
    MUMS!!! 
  4. Klicka ut smeten i bullformar. Grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter.


Jag brukar använda en muffinsform som jag smörar lite. Det blir toppen. Dessa scones blir ganska små så man kan äta många med gott samvete. Jag brukar ha Philadelfiaost, marmelad och ost på. Men smör och ost är också finfint!
Titta här så nöjda och belåtna jag. Linda och Henke är efter vårt sconesfikande!





2 kommentarer:

  1. Men vad underbart med en nyttigare variant av scones och när det låter som de är goda också! :) De måste jag definitivt testa!

    Det är mysigt att läsa din blogg Sofie och dina twins är så gudomligt söta! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Kul att du följer oss Bea! Jag läser ju din blogg också)=
    Och du bör absolut baka dessa góscones! Mums!

    SvaraRadera